Vlucht vertraagd? Zo dien je een claim in

17 Mar 2022

Vlucht vertraagd? Zo dien je een claim in

Is jouw vlucht vertraagd en denk je dat je recht hebt op een vergoeding? Dien dan een claim in. Voordat je dit doet moet je weten dat je wel aan een aantal voorwaarden moet voldoen voordat je recht hebt op een vergoeding. Zo moet de vlucht een minimaal aantal uur vertraagd zijn, mag de vertraging niet ontstaan zijn vanwege een buitengewone omstandigheid waar de airline niks aan kan doen en dien  jij op tijd aanwezig te zijn geweest op de luchthaven, inclusief alle benodigde documenten die je bij je moest hebben om te kunnen vliegen.

Claim indienen bij Transavia

Per airline kunnen de voorwaarden verschillen als je een claim in wil dienen voor een vertraagde vlucht, maar vaak komen de voorwaarden op hetzelfde neer. Wil je een claim indienen bij Transavia omdat de vlucht was vertraagd? Dan moet je minimaal 3 uur later op je bestemming zijn aangekomen. Is dit niet het geval, dan maak je ook geen kans op een claim. Ook moet de reden van vertraging niet vanwege een speciale omstandigheid zijn, zoals bijvoorbeeld extreem slecht weer. Tot twee jaar na de desbetreffende vlucht kun je een claim indienen als je vlucht vertraagd was en waarvan jij denkt dat je recht hebt op een vergoeding.

KLM vlucht vertraagd compensatie

Heb jij op een vertraagde KLM vlucht gezeten en wil je compensatie? Of ben je zelfs helemaal niet meer op bestemming aangekomen? Dan kun je hier ook een claim voor indienen. Ook als je onverwachte kosten hebt gemaakt vanwege de vertraging, voor bijvoorbeeld een ontbijt of een telefoongesprek, dan kun je deze terugvragen. Hoe korter de afstand van de vlucht is, hoe lager de KLM vlucht vertraagd compensatie is waarvoor je in aanmerking komt maar de minimale financiële compensatie per persoon is € 250,-. Ook hangt het ervan af of je een voucher ontvangt als vergoeding of dat het bedrag teruggestort wordt op je rekening.

Vergoeding aanvragen

Zorg ervoor dat je aan de voorwaarden voldoet als je vlucht vertraagd was. Check de website van de airline waarmee je gevlogen hebt wat de precieze voorwaarden zijn. Hierdoor weet je waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan.

Twijfel je of je recht hebt op een vergoeding, of wil je hulp krijgen bij het indienen van een claim? Er bestaan bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Zij kunnen je vertellen of je voldoet aan de voorwaarden en je helpen met het hele proces van het indienen van de claim. Als je er dus zelf niet zoveel verstand van hebt, of je hebt er de tijd niet voor, dan kan het lonen om met een specialist in zee te gaan.